Dagritme

Er is een duidelijk dagritme, waarin bepaalde activiteiten steeds in dezelfde volgorde terugkeren. Zo zijn er vaste haal- en brengtijden, tafelmomenten, verschoonmomenten, slaaptijden en speelmomenten. Dit biedt kinderen veiligheid en zekerheid.

Ochtend

07.0007.30Ontvangst in de verlengde opvanggroep.
07.3008.00Kinderen worden gebracht in de verlengde opvanggroep en om 8.00 uur door de leid(st)er van de eigen groep opgehaald
08.0009.00De kinderen worden gebracht in de eigen groep. Begroeting, informatie-uitwisseling met ouders. Na het uitzwaaien kiezen kinderen zelf wat ze willen spelen.
09.30Samen aan tafel om fruit te eten en te drinken. Er is gelegenheid voor een gesprek en een liedje.
10.00Kinderen verschonen en laten plassen. Hierna gaan we meestal naar buiten. Gelegenheid voor een gerichte activiteit.
11.30Samen opruimen en handen wassen. Warme maaltijd.
12.00Verschonen en plassen
Vanaf12.30Veel kinderen gaan naar bed. Er is gelegenheid voor een gerichte activiteit voor grote kinderen.
12.3012.45Halen van de kinderen die alleen de ochtend komen.

Middag
12.4513.15Brengen van de kinderen die alleen de middag komen.
Vanaf 13.30Kinderen uit bed. Verschonen, naar de WC. Vrij spel.
15.00Yoghurt of sap met fruit en iets te knabbelen. Samen zingen en kletsen. Hierna vaak naar buiten.
17.0018.00Verschoonronde. Kinderen worden opgehaald, informatie-overdracht aan ouders.

Deze dagindeling geeft vooral een volgorde aan de dingen die we doen. Voor de allerjongsten houden we zoveel mogelijk hun eigen dagritme aan. Kinderen gaan naar bed als ze daar aan toe zijn. Als ze wakker zijn, worden ze gevoed, verschoond en geknuffeld. Op schoot wordt met hen gezongen en kunnen er spelletjes gedaan worden. Tussen de slaap- en eetmomenten kunnen ze de wereld om hen heen bekijken en spelen met ontwikkelingsspeelgoed.