Er is een duidelijk dagritme, waarin bepaalde activiteiten steeds in dezelfde volgorde terugkeren. Zo zijn er vaste haal- en brengtijden, tafelmomenten, verschoonmomenten, slaaptijden en speelmomenten. Dit biedt kinderen veiligheid en zekerheid.
Ochtend
07.00 | 07.30 | Ontvangst in de verlengde opvanggroep. |
07.30 | 08.00 | Kinderen worden gebracht in de verlengde opvanggroep en om 8.00 uur door de leid(st)er van de eigen groep opgehaald |
08.00 | 09.00 | De kinderen worden gebracht in de eigen groep. Begroeting, informatie-uitwisseling met ouders. Na het uitzwaaien kiezen kinderen zelf wat ze willen spelen. |
09.30 | Samen aan tafel om fruit te eten en te drinken. Er is gelegenheid voor een gesprek en een liedje. | |
10.00 | Kinderen verschonen en laten plassen. Hierna gaan we meestal naar buiten. Gelegenheid voor een gerichte activiteit. | |
11.30 | Samen opruimen en handen wassen. Warme maaltijd. | |
12.00 | Verschonen en plassen | |
Vanaf | 12.30 | Veel kinderen gaan naar bed. Er is gelegenheid voor een gerichte activiteit voor grote kinderen. |
12.30 | 12.45 | Halen van de kinderen die alleen de ochtend komen. |
Middag
12.45 | 13.15 | Brengen van de kinderen die alleen de middag komen. |
Vanaf | 13.30 | Kinderen uit bed. Verschonen, naar de WC. Vrij spel. |
15.00 | Yoghurt of sap met fruit en iets te knabbelen. Samen zingen en kletsen. Hierna vaak naar buiten. | |
17.00 | 18.00 | Verschoonronde. Kinderen worden opgehaald, informatie-overdracht aan ouders. |
18.00 | 19.00 | Verlengde opvang met, indien gewenst, een maaltijd (zelf meegeven). |
Deze dagindeling geeft vooral een volgorde aan de dingen die we doen. Voor de allerjongsten houden we zoveel mogelijk hun eigen dagritme aan. Kinderen gaan naar bed als ze daar aan toe zijn. Als ze wakker zijn, worden ze gevoed, verschoond en geknuffeld. Op schoot wordt met hen gezongen en kunnen er spelletjes gedaan worden. Tussen de slaap- en eetmomenten kunnen ze de wereld om hen heen bekijken en spelen met ontwikkelingsspeelgoed.